National Repository of Grey Literature 2 records found  Search took 0.01 seconds. 
Linguistics in the field of special education
Majerová, Radka ; Macurová, Alena (advisor) ; Šebesta, Karel (referee) ; Nebeská, Iva (referee)
Lingvistika je představena v aplikaci na řešení obtíží u lidí s jazykovým hendikepem, kteří se nacházejí ve speciálně pedagogickém prostředí. Ve výzkumu a rehabilitaci jazykových symptomů se nazývá klinickou lingvistikou. Klinická lingvistika kooperuje v multidisciplinárním kontextu s psycholingvistikou a neurolingvistikou. Práce nastiňuje potřebnost klinické lingvistiky také v českém měřítku. Je analyzována diagnóza vývojová anartrie u celoživotně nemluvících lidí s dětskou mozkovou obrnou. Vývojová anartrie je dosti častou diagnózou ve speciálním školství. Vyjevuje se její nedostatečný popis klinickou logopedií a potřeba její analýzy z klinicko-lingvistického hlediska. U vývojové anartrie je odhaleno druhotné narušení jazykových funkcí, sekundární dysfázie. Sekundární dysfázie u vývojové anartrie se manifestuje na všech jazykových rovinách, práce tuto manifestaci ukazuje. Inteligentní lidé s vývojovou anartrií se ocitají v situaci pozdní akvizice mateřského jazyka, který produkčně uchopují pouze ve formě psané řeči. Mají dílčí percepční obtíže. Fatální nemožnost mluvené produkce jim zapříčiňuje subvokální vnitřně řečový deficit. Je diskutován potenciál těchto lidí osvojovat jazyk v procesu pozdní akvizice, diskuze je uvedena v kontextu světového výzkumu o otázkách maturace a kritických period....
Why do Turkish children in the Czech Republic learn Turkish? On how language ideologies influent management of language acquisition in Turkish families in the Czech Republic
Özörencik, Helena ; Sherman, Tamah (advisor) ; Mrázková, Kamila (referee)
This bachelor thesis deals with the question of language ideologies influence on language management activities in multilingual constellation based on the situation of group of Turkish children growing up in Prague. The thesis confirms the assumption that members of Turkish community in Czech Republic are familiar with the negative stereotypes concerning migration impact on language use based on the mother tongue ideology which are present in Turkish public discourse. Research focused on the interplay of simple and organized level of language management conducted via semi-structured interviews and experiment shows that despite the family situation and language ideologies shared, families rely on standard language socialization processes and do not take any special measures of language acquisition management.

Interested in being notified about new results for this query?
Subscribe to the RSS feed.